تماس بگیرید

نرم افزار مدیریت رستوران
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp

فهرست مطلب

یکی از کسب و کارهایی که درد دوران کرونا بیشترین آسیب را دید رستوران ها، فست فود ها ، کافی شاپ ها و  تالار های پذیرایی بودند. اما در دوران کرونا چگونه رستوران را مدیریت کنیم که کسب و کار ما کمترین آسیب را ببینید. با این مطلب از بلاگ نرم افزار مدیریت رستوران پونه همراه باشید.

خدمات دهی بر اساس پروتکل های بهداشتی

از مهمترین راهکار بهداشتی در مدیریت رستوران در دوران کرونا می توان به آن اشاره کرد رعایت فاصله بهداشتی صندلی و میزها و عدم تجمع مشتریان است. دیگر راهکارهی بهداشتی رستوران ها به قرار زیر است:

  • اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر از جمله دست دادن.
  • اجتناب از تجمع در محیط کار از جمله رختکن، آبدارخانه، انبار و یا اطراف محیط کار.
  • در صورت فعال بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلان، رعایت فاصله ایمن حداقل یک متر رعایت شود.
  • ضرورت استفاده از محاف یا شیلد های محافظتی یا ایجاد حفاظ شیشه ای بین متصدیان رستوران و مشتریان.
  • استفاده از محافظ یا شیلد های محافظتی برای میز صندوق دار و نوار نقاله متحرک یا پیشخوان فروش بین مشتری و متصدی، ضرورت دارد.
  • چیدمان میز غذا خوری و نشستن مشتری طوری باشد که فاصله حداقل یک متر رعایت شود.
  • دریافت وجه نقد ممنوع است و پرداخت باید آنلاین صورت گیرد.
  • کاهش تراکم جمعیت در محیط رستوران (۵۰ درصد ظرفیت).

سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه هایی را تاکید داشته اند که حتما باید راعایت شود. از مهمترین این توصیه ها، ضمن حفظ رعایت فاصله حداقل تا یک متر از متصدیان و کارکنان رستوران، از تماس با محیط های آلوده اجتناب کنند و مدام دست‌های خود را  بشویند. همچنین در محیط های رستورانی،  آموزش کارکنان و آگاهی بخشی مشتریان با نصب تابلو، باید انجام شود.

بحران کرونا و مدیریت رستوران در دیگر کشورها

در دیگر کشورها رستوران ها علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی، با نصب برچسب، تابلو و علائمی، مشتریان را آگاه تر می کنند و در در زمان انتظار و صف محیط ها داخلی و بیرونی رستورانها با خط کشی‌هایی، مرز بین مشتریان از یکدیگر را مشخص کنند.

سفر هوشمند و الزامات بهداشتی رستوران ها برای مسافران

سفر هوشمند عنوان دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است گه بخشی از این دستورالعمل ، بخشی را به نحوه فعالیت رستوران در هتل ها اختصاص داده که به قرار زیر است:

  • با توجه به ایام خلوتی و به منظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی مهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران یا صبحانه خوری به نحو شایسته محدود شود یا تا حد ممکن از خدمات روم سرویس استفاده شود.
  • میزهای رستوران و صبحانه خوری با فاصله یک و نیم متر از یکدیگر چیدمان شوند و از دیوارها، پرده ها، میز صندوق و امثالهم حداقل یک و نیم متر فاصله داشته باشند.
  • کف سالن دو بار در روز بوسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.
  • منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به مهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خود را ضدعفونی کند.
  • ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی درمعرض آلودگی محدود شوند، رومیزی ها و لچکی ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود یا می توان از پوشش های یکبار مصرف استفاده کرد.
  • تمام ظروف بازگشتی از میز مهمان حتی در صورت استفاده نشدن، با آب گرم شسته شود.
  • بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شود و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته بندی و در ظروف یک نفره ارایه شود.
  • نان به صورت بسته بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.
  • حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف استفاده شود.
  • دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.
  • تاحد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.
  • باتوجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه ها دقت بیشتری شود.
  • در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم برای پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.
  • زمان فعالیت روم سرویس افزایش یابد تا در حدامکان مسافران در اتاق از خدمات غذا و نوشیدنی استفاده شود.

بخش  قابل توجهی گردش مالی هتل ها از بخش خدمات رستوران و تالار های پذیرایی است. با توجه به تعطیلی این خدمات ( حضور در رسته مشاغل پرخطر) ضرر قابل توجهی به هتل ها وارد شد. اکنون هتل ها مجوز بازگشایی این خدمات را دریافت کردند و با رعایت پروتکل های بالا می توانند ارائه خدمات کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب
صبحانه
بلاگ
مواد غذایی مقوی برای صبحانه خوشمزه

طبق تحقیقات، متخصصان تغذیه صبحانه را از اصلی ترین وعده های غذایی خوانده است. انسان وقتی روز خود را شروع میکند ، به انرژی زیادی

قهوه
مدیریت کافی شاپ
انواع مختلف قهوه و خصوصیات آن ها

قهوه یک نوشیدنی سلیقه ای میباشد. بسیاری از افراد آن را به خاطر طعم تلخ آن دوست ندارند ، بسیاری هم با نوشیدن آن دچار

مهمترین عملیات اجرایی رستوران
مدیریت رستوران
مهمترین عملیات اجرایی رستوران

عملیات اجرایی رستوران که در مراکز غذایی (رستوران ها، فست فودها، تالارها) صورت می گیرد تقریباً بیشتر از سرو و تحویل غذا است. رستوران های

کنترل داخلی در رستوران
مدیریت رستوران
کنترل داخلی در رستوران ها

طبق آخرین آمار از رستوران ها ، سرقت و کلاهبرداری کارمندان هر ساله از ۴ تا ۵ درصد از درآمد فروش سالانه برای رستوران ها