تماس بگیرید

 دیجیتال مارکتینگ در رستوران داری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

دیجیتال مارکتینگ به رستوران و یک شرکت نرم افزار رستوران چه ارتباطی دارد؟ بیاید از دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم. اجازه دهید ابتدا مخاطبین هدف رستوران را مشخص کنیم. کسب و کار رستوران داری از نوع B2C است. یعنی یک کسب و کار با مصرف کننده نهایی برخورد دارد. البته ممکن است که رستورانی با شرکتی یا سازمانی همکاری کند اما به طور کلی نوع کسب و کار همین است. مشتری هدف رستوران ها همه مردم هستند. یعنی همه مردم می توانند از خدمات رستورانی استفاده کنند. البته در اینجا بحثی داریم که برخی رستوران ها و کسب و کارهای مشابه مخاطبان خاصی دارند. مثلا ممکن است رستورانی لاکچری باشد و مشتریانش به صورت غالب افراد جامعه با وضعیت مالی خیلی خوب باشند. و یا کافی شاپی که درصد خیلی زیادی از مشتریانش را جوانان تشکیل می دهند. اما سوال این است که آیا بقیه افراد جامعه نمی توانند از امکانات این مجموعه ها استفاده کنند؟ جواب منفی است. همه افراد می توانند مشتری شما باشند.

اکنون باید برویم سراغ ابزارها و تکنیک های دیجیتال مارکتینگ که در مجموعه شما ممکن است مفید باشد.

سئو به چه معناست؟

سئو به روند بهینه سازی یک وب سایت و همچنین تمام محتوای موجود در آن وب سایت برای قرارگیری وب سایت در بالاترین جایگاه نتایج ارگانیک گفته می شود. موفقیت در سئو نیازمند درک نحوه کار موتورهای جستجو، آنچه افراد جستجو می کنند و اینکه چرا و چگونه افراد جستجو می کنند، است. سایتی در نبرد سئو موفق است که یک وب سایت جذاب برای کاربران و موتورهای جست و جو باشد.
نکات زیر می‌توانند در سئو سایت موثر باشند.

کلمات و واژگان کلیدی مرتبط

کلمات کلیدی بایستی در عنوان و در دل متن شما به صورتی خاص و درست جای گرفته باشند.

بازاریابی محتوایی

تولید محتوای خوب و مناسب و ترویج دادن آن را بازاریابی محتوایی می گویند. هدف ما از بازاریابی محتوایی آگاهی از برند، رشد ترافیک سایت، افزایش بازدید از شبکه های اجتماعی و همراهی با مشتری است.

لینک سازی

در سئو دو نوع لینک سازی وجود دارد. لینک سازی داخلی که بین صفحات پیج شما صورت می‌گیرد و باید ارتباط موضوعی را برای کاربر مشخص نماید. نوع دیگری از لینک سازی نیز به لینک سازی خارجی معروف است. چنانچه شما یک صفحه از سایت خود را به وب سایت دیگری لینک کنید در صورتی که سایت فوق مرتبط با موضوع سایت شما باشد، شما لینک سازی خارجی انجام داده‌اید. این مورد می‌تواند، یک قدم بلند در بهبود سئو به شمار آمده و کمک کند تا کاربران از مزایا و اطلاعات سایت شما آگاه و بهره‌مند گردند. این عملکرد سئو می‌تواند اعتبار دامنه سایت شما را نزد گوگل افزایش دهد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

فعالیت هایی که شما در رسانه های اجتماعی به منظور رشد برند و محتوای تان انجام می دهید را می گویند. هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز آگاهی از برند، افزایش ترافیک سایت، ارتباط نزدیک با مشتری و تولید لید فروش است.

تبلیغات PPC ( پرداخت به ازای هر کلیک )

یک از راه هایی که شما می توانید به کمک آن ترافیک سایت خود را بالا ببرید تبلیغات کلیکی است. تبلیغات کلیکی یعنی اینکه شما به ازای هر کلیکی که بر روی محتوای شما صورت می گیرد مبلغی را پرداخت می کنید. رایج ترین ابزار تبلیغات کلیکی ادوردز گوگل ( Google AdWords ) است.

ایمیل مارکتینگ

برخی از شرکت ها از ایمیل مارکتینگ به عنوان روشی برای ارتباط با مخاطب استفاده می کنند. ایمیل ها اغلب با هدف ترویج محتوا، معرفی خدمات، ارائه تخفیفات و اطلاع رسانی رویداد استفاده می شود.

روابط عمومی آنلاین (Online PR)

روابط عمومی در فضای مجازی باعث ارتباط بیشتر شما با مخاطبان می شود. پاسخ به سوالاتی که مخاطب شما در قسمت کامنت ها قرار می دهد و یا پاسخ به نظراتی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شود از این نوع است.

دیجیتال مارکتینگ

اگر رستوران داری بخواهد از بین ابزارها و تکنیک های دیجتال مارکتینگ فقط یک مورد را برای کار کردن انتخاب کند بدون شک آن مورد شبکه های اجتماعی است. این روزها مردم ساعات زیادی از زندگی را در شبکه های اجتماعی سیر می کنند. طبق تعریفی که از بازاریابی داشتیم (حضور در جایی که مشتری هدف حضور دارد،فضای مجازی) رستوران ها باید برای پیدا کردن مشتری و رونق کسب و کارشان  رو به سمت شبکه های اجتماعی بیاورند. امروز پیام رسان های داخلی و رسانه های اجتماعی پرطرفدار در کشور ما کم نیست. هر چه سریع تر برای حضور در شبکه های اجتماعی برنامه ریزی کنیم و استراتژی محتوایی خود را برای حضور در شبکه های اجتماعی تعیین نماییم بهتر است.محتوایی که در فضای مجازی قرار می دهید باید تفاوت داشته باشند. اگر در این موارد اطلاعات کافی ندارید حتما از یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ که سابقه فعالیت هم داشته باشد مشاوره بگیرید. محتوا نویسی یک موضوع بسیار پر اهمیت در دیجیتال مارکتینگ است. استراتژی دقیقی برای بازاریابی محتوایی خود در نظر بگیرید. داستان هایی که در رستوران شما اتفاق می افتد، جشن هایی که برگزار می شود، رویدادها، عکس منو و به خصوص عکس غذاهای رستوران از مهم ترین محتواهایی است که باید در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. قدرت شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید !

طراحی سایت از دیگر ابزارهای بسیار حائز اهمیت در دیجیتال مارکتینگ برای رستوران ها است. داشتن یک سایت خوب و مناسب برای رستوران، دارای منو، امکان رزرو غذا، امکان ثبت سفارش و ارسال غذا از ویژگی های شاخص یک سایت خوب رستورانی است.

موضوع سفارش غذا به صورت آنلاین را بسیار جدی بگیرید. اگر وقت و هزینه کافی برای راه اندازی اینچنین سایتی را ندارید حتما از پلتفرم های موجود برای سفارش آنلاین غذا استفاده کنید. خیلی از رستوران داران می پرسند من رستوران خود را در کدام یک از این سایت های سفارش آنلاین غذا قرار دهم؟ جواب خیلی ساده است. از شما که بابت حضور در این سایت ها هزینه ای دریافت نمی شود. پس حتی اگر در سایتی سفارش به رستوران شما صادر نشود حداقل این است که افرادی که در آن سایت سفارش آنلاین غذا حضور دارند نام رستوران شما را دیده و احتمالا برای یکبار هم که شده منوی شما را دیده اند.

ایمیل مارکتینگ یکی از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ است که رستوران داران می توانند برای آن برنامه ریزی خوبی داشته باشند. در دنیا هنوز هم ایمیل قوی ترین ابزار بازاریابی است. اگر می توانید تخفیف هایی که به مناسبت های مختلف ارائه  کنید و یا رویدادهای مهمی که برگزار می کنید از طریق ایمیل اطلاع رسانی کنید. ابزارهای ارسال ایمیلی که وجود دارد گزارش های بسیار خوبی از میزان کلیک ها و باز شدن ایمیل ها توسط مخاطبان ارائه می کند.

روابط عمومی انلاین را فراموش نکنید. به خصوص در شبکه های اجتماعی. روزانه ساعاتی را به پاسخگویی به سوالات اعضای کانال خود اختصاص دهید. اگر در سایت رستوران هم کامنتی زیر مطلبی قرار می گیرد حتما در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی مخاطبان خود باشید. اینگونه است که مشتری حس می کند برای نظرات او اهمیت قائل هستید و این بسیار برای مشتری ارزشمند است.

در دیگر موضوعات دیجیتال مارکتینگ به خصوص سئو ، تبلیغات کلیکی ، بازاریابی بومی ، ابزارهای تعاملی و دارایی های دیجیتالی خود که در بالا اشاره کردیم نیز اقدام کنید.

دیگر مطالب
مدیریت رستوران
مدیریت رستوران

شیوه های مدیریت رستوران

مدیریت رستوران را می‌توان از موضوعاتی دانست که بیش از هر چیز به افزایش عملکرد روزانه یک رستوران می‌پردازد. در حقیقت می‌توان گفت مدیر یک

منوی رستوران
مدیریت رستوران

منوی رستوران

فهرست مطلب: منوی رستوران یا کافی شاپ چیست؟ چرا منوی رستوران یا کافی شاپ اهمیت دارد؟ چگونه یک منوی خوب برای رستوران یا کافی شاپ

زنبیل خرید