مدیریت رستوران را میتوان از موضوعاتی دانست که بیش از هر چیز به افزایش عملکرد روزانه یک رستوران میپردازد. در حقیقت میتوان گفت مدیر یک رستوران، فردی است که میتواند با کنترل نمودن وظایف مجموعه کارکنان برای انجام خدمات بهینه، برنامه ریزی کند و برای بهتر شدن اقدامات این محیط و خدمت رسانی بهتر به مشتریان و مراجعین، تصمیم گیری کند.
لازم به ذکر است که تصمیمهایی که یک مدیر رستوران، اتخاذ میکند بر تمامی بخشهای این محیط کاری، اثر گذار خواهد بود. از جمله این بخشها میتوان قسمتهای مربوط به کنترل کیفیت غذا و همچنین بخشهای اداری، روابط عمومی، بررسی موجودی، ارتباط با کارکنان، خدمات مربوط به مشتریان و… را نام برد.
بنابراین اگر قصد راه اندازی رستوران دارید و میخواهید مدیریت این کار را بر عهده بگیرید لازم است به نکاتی توجه داشته باشید. از جمله این نکات میتوان موارد زیر را نام برد.
داشتن انرژی مثبت در محیط کار
برای اینکه بتوانید کار مدیریت یک رستوران را با موفقیت انجام دهید یکی از نکاتی که باید همیشه در نظر داشته باشید این است که مدیر یک رستوران، باید همیشه سرحال و پرانرژی باشد و این انرژی را به دیگر کارکنان محیط خود نیز انتقال دهد.
اگر مدیر در چنین محیطهای کاری، دارای انرژی مثبت بالا نباشد در روحیه کارکنان خود نیز اثراتی منفی را ایجاد خواهد کرد و از این طریق، انگیزه کاری آنها را نیز با کاهش مواجه خواهد نمود. اگر کارکنان این محیط، دارای انرژی منفی و روحیه پایینی باشند، با مشتریان، برخورد مناسبی نخواهند داشت.
این عامل نیز موجب میشود تا مشتریان از عملکرد رستوران شما ناراضی شوند و با خاطری تلخ، رستوران شما را ترک کنند.
شفافیت در کار
یکی از اصول اساسی مدیریت در تمامی زمینهها، شفافیت کاری است. کارکنان یک رستوران حق دارند که در جریان وقایعی که در محیط کارشان اتفاق میافتد قرار بگیرند. بنابراین به عنوان یک مدیر موفق، سعی کنید با کارکنان مجموعه خود، روراست باشید و وقایع را با آنها در میان بگذارید. این کار موجب میشود تا پرسنل، در حل مشکلات، شما را یاری دهند و از این طریق بتوانید به موفقیتهای بیشتری نیز دست یابید.
پایدار و ثابت بودن در مدیریت رستوران
رستوران داری از مشاغلی است که به طور دائم با تغییر و تحولاتی مواجه است و وجود عواملی موجب میشود تا ثبات و پایداری در این حیطه کاری، وجود نداشته باشد. بنابراین عامل ممکن است کاری که شما امروز برای مدیریت نمودن رستوران خود انجام میدهید فردا دیگر نتوانید از آن استفاده کنید.
اما در کنار تمامی این بیثباتیها مدیر رستوران، باید بتواند در هر شرایطی، ثبات شخصیت و ثبات شیوههای مدیریتی خود را حفظ کند. چنین رفتاری از سمت مدیر، موجب میشود تا کارکنان نیز از پایداری وی درس بگیرند و بتوانند خود را با شرایط گوناگونی که در این محیط کاری، به وجود میآید، وفق دهند.
نوآوری و خلاقیت
اگر قصد راه اندازی رستوران دارید باید بدانید که یکی از ویژگیهای لازم برای انجام این کار، داشتن نبوغ و خلاق بودن است. مدیریت یک رستوران لازم است برای بخشهای مختلف محیط کاری خود، از جمله بخش فروش، سیستمهای حسابداری رستوران و… دارای طرح، خلاقیت و ایدههای نو باشد.
در سالهای اخیر برای کمک به مدیران این بخشها، اپلیکیشنهای زیادی طراحی شده است که میتوانند نیازهای مدیران مختلف را پاسخگو باشند.
داشتن برنامه برای رستوران داری
یکی دیگر از نکاتی که لازم است برای مدیریت موفق رستوران حتما مد نظر قرار دهید تا بتوانید بهترین و بیشترین میزان از موفقت را تجربه کنید، داشتن برنامه ریزی است. برای این منظور لازم است نیازها و مشکلات پیش روی رستوران خود را پیش بینی کنید.
در حقیقت، پیش بینی این قبیل از موضوعات، موجب میشود تا در صورت بروز هر گونه اختلال، دچار نگرانی و اضطراب شدید نشوید و بتوانید برای از بین بردن آن مشکل گامهای موثری بردارید. بنابراین میتوانید به تهیه یک فهرست اقدام کنید و کارها و وظایف خود را یادداشت کنید تا از این طریق به برنامه ریزی مناسبی دست یابید.
مسئولیت دادن به کارکنان
در حال حاضر، یکی از روشهای مدیریت برای انجام امور، از جمله رستوران داری، سپردن بخشی از مسئولیتها به کارکنان است. اما برای انجام این کار نیز نباید در ابتدا مسئولیتها و امور بسیار مهم و موثر را به دیگران واگذار کنید.
بهتر است هنگام سپردن بخشی از وظایف مدیریتی به کارکنان تحت امر خود، در ابتدا از واگذاری مسئولیتهای سادهتر و کوچک و کم اهمیتتر شروع کنید و در صورتی که کارمند مربوطه، توانست وظیفه خود را به خوبی انجام دهد کارهای بزرگتری را نیز به وی بسپارید.
در این صورت میتوانید از صرف هزینه بسیار، پیشگیری کنید و از طرف دیگر، از اتلاف انرژی خود نیز جلوگیری کنید و از وقت خود در زمینههای دیگر مدیریتی استفاده نمایید.
پاسخ گو بودن
مدیر یک رستوران نیز مانند سایر افراد جامعه و دیگر بخشها، دچار اشتباهاتی میشود. اما نکتهای که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که در چنین شرایطی، باید اشتباه خود را بپذیرید. اعتراف به اشتباه در نزد کارکنان، موجب میشود تا بتویند با سرعت بالاتری برای حل مسائل خود، گام بردارید.
کارکردن در رستوران
یکی دیگر از مسائلی که باید در هنگام راه اندازی رستوران و مدیریت آن، در نظر داشته باشید کارکردن در این محیط است. بنابراین سعی کنید در محیط رستوران خود، مانند دیگر کارکنان رفتار و کار، کنید تا از این طریق، بیشتر بتوانید در جریان امور قرار بگیرید و مشکلات کارکنان خود را از نزدیک لمس کنید.
در چنین شرایطی حتما باید انرژی و سرحالی خود را حفظ کنید و انجام این کار برای رفع تکلیف، نباشد.